zaterdag 6 april 2013

Echte thee koekjes


Wie lust er nou geen koekjes ? Als de een je niet bevalt zijn er nog honderden andere maten, soorten, smaken koekjes die je kunt proberen. Ook zijn koekjes bijna altijd lekker, maar vooral bij een heerlijk warm kopje thee. Dus wat is dan meer toepasselijk dan een koekje in de vorm van een theezakje. Dus wij hebben dit even uitgeprobeerd !

benodigdheden:

  • 1 ei dooier
  • 200 g bloem
  • 100 g witte bastardsuiker
  • 150 g koude boter
  • 1 reep pure chocolade
  • folie
  • een rol lint of fijn touw (optioneel)
  • een mixer
  • twee schalen
  • een bakplaat bekleed met bak papier
  • een mes of liniaal
  • een tandenstoker of satéstokje
1. Doe de dooier, de bloem, de suiker en de boter in de mixer en meng het tot het een kruimelige structuur heeft. Haal het uit de mixer en kneed het tot een samenhangend deeg. Rol het deeg tot een bal, verpak in folie om het vervolgens 30 min. in de koelkast te laten opstijven en verwarm de oven voor op 175 °C. 




2. Haal het deeg na 30 min. uit de koelkast. Leg de bakplaat met bak papier klaar.Pak kleine stukjes van het deeg en rol deze weer tot kleine balletjes met een doorsnede van ongeveer 1,5 tot 2 cm, die je daarna weer plat drukt. pak nu een liniaal en druk de kanten recht tot het stukje deeg de vorm heeft van een thee zakje (zie hieronder links). Ik zelf heb een mes gebruikt om de zijden te bewerken. Herhaal dit proces tot het deeg op is.




3. Maak nu bovenin de koekjes met de tandenstoker/het satestokje een gaatje waar later het lintje of touwtje doorheen gaat. Maak dit gaatje vrij groot omdat bij het bakken het deeg zal rijzen en dus kleiner zal worden en als deze te klein is zal dit helemaal dichtgroeien. (de gaatjes onder, op de foto waren zelfs nog een beetje klein merkte ik toen ik ze had gebakken !)


4. Zet de bakplaat met koekjes nu in het midden van de oven en bak ze binnen 15-20 min. gaar. Mochten de gaatjes toch een beetje dicht gegroeid zijn kun je deze nog een beetje openmaken wanneer de koekjes nog warm zijn. Laat  de koekjes nu goed afkoelen. 
Smelt ondertussen ongeveer de helft van de chocolade reep (is dit te weinig voor jouw koekjes kun je altijd nog meer smelten). Breek de chocolade in kleine stukjes en doe ze in een kom. Het makkelijkst is om deze kom 30-60 sec. in de magnetron te zetten tot de chocolade helemaal vloeibaar is. 
Als de koekjes geheel afgekoeld zijn en de chocolade gesmolten is haal je de koekjes stuk voor stuk nauwkeurig, alleen de onderkant, door de chocolade. Omdat ik mijn handen een beetje schoon wilde houden heb ik een tandenstoker door het gaatje gestoken zodat ik geen chocolade aan mijn handen krijg.


5. Vervolgens heb ik door de (zeer handige ;) ) gaatjes een satéstokje gestoken en boven een kom gehangen zodat de chocolade mooi egaal kan opdrogen. Je kunt ze natuurlijk ook plat op de bakplaat terugleggen om op te drogen. Ik heb het beide gedaan, de ene helft liggend en de ander hangend. Dit kan lang duren dus heb ik ze zo een nacht lang laten hangen/liggen. 


En de volgende morgen heb je prachtige en overheerlijke chocolade theezakjes koekjes, die zeker lekker zullen smaken bij de thee ! Je kunt, om ze er nog leuker uit te laten zien, een lintje of stukje touw door het gaatje doen. Eet smakelijk !





door: Romy Moerkerken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten