donderdag 4 april 2013

Roze koeken


Roze Koek
Kou,  een onvoldoende voor een repetitie, van de trap gevallen, sleutels vergeten, nog meer kou, telefoon afgepakt, een vlek op mijn nieuwe blouse en heel veel kou. Kortom een rotdag. Maar toen kwam ik thuis, chagrijnig en teleurgesteld, smachtend naar een lichtpuntje in mijn leven.  En daar lag het, op de oeroude tafel die van mijn oma is geweest.  De deuren van de hel gingen dicht en die van het paradijs stonden wijd open.  Langzaam liep ik er op af, het straalde licht uit en ik hoorde engeltjes zingen.  Ik sloop als een tijger op mijn prooi af, stap voor stap… Ik kon het niet geloven , maar ik had het, eindelijk: Mijn Roze Koek. 



Roze koek is gemaakt van een plat cakeje en een roze laagje fondant. Andere namen voor Roze Koeken zijn glacékoeken of fondantcakes. In Amsterdam worden ze  "moesselientjes" genoemd.  Men zegt dat die naam afstamt van de Italiaanse fascistische leider Benito Mussolini.  Tijdens belangrijke momenten werden de koeken in andere uitvoeringen verkocht. Zo werden de koeken tijdens een belangrijke voetbalkampioenschap in het oranje verkocht, tijdens Pasen in het geel en  met de viering van de verjaardag van de paus werden de koeken in het blauw verkocht.




Wat is er nou zo lekker aan de Roze Koek? Om te beginnen  voelt het cakeje heerlijk zacht in je mond. Daarnaast  kun je het fondant op verschillende manieren opeten.  Hierdoor kunnen mensen hun creativiteit laten zien en extra genieten van hun koekje.  Een aantal voorbeelden van hoe je het fondant kunt opeten:
1.       Likkend
2.       Schrapend met je vinger en dan je vinger oplikken
3.       Schrapend met je tanden
4.       Met een lepel/vork
5.       Eerst figuurtjes op maken en in een hap opeten
6.       Eerst figuurtjes op maken en dan langzaamaan opeten
En zo zijn er nog heel veel manieren. Ik verdeel mijn Roze Koek in kleine stukjes. Daarna schrap ik met mijn tanden het fondant van alle stukjes. En dan eet ik het overige in een keer op.  Succes gegarandeerd!

Nadat ik mijn koekje ophad, liep ik verdoofd naar mijn kamer. Het leek alsof er oorlog was in het paradijs.  Nog nooit was ik zo verdrietig geweest. Ik had spijt dat ik mijn Roze Koek in een keer had opgegeten.   Toen voelde ik iets fladderen in mijn maag. Het koekje probeerde me wat te vertellen!  Ik liet mijn hoofd zakken en luisterde aandachtig. Niks. Ik zakte nog meer met mijn hoofd tot ik niet verder kon. “Wat ben jij aan het doen?”  Mijn kleine broertje staarde me aan. Waarschijnlijk  zat ik in een of ander vreemde houding. Snel stond ik op, schopte mijn broertje mijn kamer uit en ging ik in bed liggen. Mijn ogen begonnen langzaam dicht te vallen. Morgen, morgen koop ik een pak Roze Koeken…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten