zondag 7 april 2013

Multicultureel



Koekjes heb je overal. Of je nou in een villa in New York woont of in een doos in Timboektoe.  Zo zijn er koekjes over de hele wereld in allerlei soorten en maten. Die heb ik even op een rijtje gezet (niet allemaal natuurlijk, anders was ik in het hiernamaals nog  bezig) . 

Chinese  fortune cookies (gelukskoekjes):


In Chinese gelukskoekjes zitten meestal papiertjes met een wens erop.  Dat is het leuke aan deze koekjes: het krijgen van een spreuk waar je helemaal niks van snapt . Link recept:  http://www.kookjij.nl/recept-chinese-fortune-cookies-gelukskoekjes

Zuid-Afrikaanse Rusks:

 
Ik heb het nog nooit gegeten, maar het klinkt wel lekker. Rusks, klinkt alsof het zachtjes regent.  De koekjes zijn juist hard en droog.                                                                                                                                                Link recept: http://www.kaapstadmagazine.nl/recepten/ZuidAfrikaanse-Rusks/106_22_17534


Braziliaanse koffiekoekjes:




                    
In deze koekjes zit een vleugje koffiesmaak. Ik lust zelf geen koffie, maar ik zou deze koekjes zeker niet afslaan.  Eigenlijk zou ik geen een koekje afslaan, ik ben erger dan koekiemonster…                  

Indische ananaskoekjes (Kue Nastark ):




Het is eigenlijk wiskunde: ananas + deeg=  overheerlijk Indisch ananaskoekje.  Zo staat het ananaskoekje gelijk aan overheerlijk. En als we die vergelijking gaan oplossen, kom je uit op x=vlinders in je maag. Dat vullen we in, in de formule: y=2x+ b ( b=een vleugje liefde). En dan krijg je als eindantwoord:  “Heaven”.  Mijn wiskundeleraar zal trots op me zijn.

Algerijnse chocolade-cocoskoekjes:




Turkse meelkoekjes (Un Kurabiyesi):


Ik ben nu echt aan het hyperventileren.  Nu gaan we scheikunde doen.  Als je een witte vaste stof laat reageren met een nog  wetenschappelijk onbewezen gevoel (liefde) krijg je een explosie. Uit de stofdeeltjes van die explosie ontstaan er dus meelkoekjes. Ik krijg straks allemaal trotse leraren … 

Zo dat was weer genoeg kwijl voor vandaag.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten