zondag 21 april 2013

Soesjes

Gister had ik het al aangegeven. Ik heb bananensoesjes gemaakt, maar ook aardbeien soesjes! Terwijl ik bij de fruitmand stond zag ik namelijk ook aardbeien liggen. En ik dacht waarom alleen bananensoesjes als ik de soesjes ook kan opvullen met aardbei. Natuurlijk kan je de soesjes ook opvullen met slagroom, chocolade vulling, mokka vulling, soorten fruit of wat je zelf maar lekker vindt. Ik had het idee van Smulweb om de soesjes te maken. Ik heb me alleen niet helemaal aan het recept gehouden. Mijn verhoudingen zijn iets anders dan dat ze op Smulweb te vinden zijn. Maar de soesjes die ik had gemaakt smaakten heerlijk! Echt een aanrader dus als je iets lekkers wilt maken.

Voor mijn aardbeien en bananen soezen heb ik gebruikt:
- 150 ml water
- 75 g roomboter
- 75 g bloem
- 3 eieren
- zout
- een bakje aardbeien
- een banaan
- Slagroom (eventueel)
kookgerei
- een houten lepel
- een pan
- een garde
- een bakplaat met bakpapier
- een eetlepel



Voorbereiding: Over voorverwarmen op 200°C

Doe de 150 ml water en de 75 gram boter in de pan en een snufje zout, zet de pan op het vuur.

Als de boter en water eenmaal aan de kook zijn kun je het bloem erbij gooien. Zorg dat je alle bloem in één keer in de pan gooit. Roer alles goed door elkaar, doe dit met een houten lepel. Kijk uit dat het beslag niet aanbrandt. Als het goed is wordt je beslag een bal die niet meer erg plakt aan de pan. Als dat het geval is kun je het vuur uitzetten.

Gooi dan één voor één de eieren in het beslag en roer deze met de garde. Gooi pas het volgende ei in het beslag als het ei wat je ervoor erin hebt gegooid helemaal in het beslag is opgelost.
Als je eieren helemaal opgelost zijn en je een glanzend beslag hebt, dan is het beslag klaar.

Verdeel het beslag in rondjes over de bakplaat. Ik heb dit met een eetlepel gedaan. Wat handiger is, is om het met een spuitzak te doen. Maar dan moet je die natuurlijk wel net in huis hebben. Als al je beslag verdeelt is kunnen de soesjes in de oven.

Na 20 minuten de soesjes in de oven op 200°C te hebben laten staan zijn ze gaar. Laat ze nog even in de over staan en zorg dat ze goed zijn afgekoeld voordat je ze eruit haalt. Anders kunnen ze inzakken. 

Als de soesjes helemaal afgekoeld zijn kun je ze opensnijden en opvullen met wat je wilt. Ik heb het met plakjes aardbeien en banaan gedaan. Je kan er ook nog slagroom tussen doen. Ik heb dit niet gedaan omdat ik de soesjes zo al lekker genoeg vond.



Eetsmakelijk!

door: Kirsten van der Holt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten